Background Image
Previous Page  9 / 22 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 9 / 22 Next Page
Page Background

1

ο

Κεφάλαιο – Συστήματα

Σχολικό: Β1

Λύνουμε τη (2) ως προς

x

και γίνεται:

x y 2

 

(3). Η (1) λόγω της (3) γίνεται:

2

2

y 2 6 y 2 y 2y 8 0

      

την οποία και λύνουμε. Έχουμε διαδοχικά:

2

2

y 2 6 y 2 y 2y 8 0

       

2

2

y 4y 4 6y 12 y

2y 8 0 0y 0

          

Δηλαδή το σύστημα είναι αόριστο και έχει άπειρες λύσεις. Πρέπει να βρούμε

τη μορφή των λύσεων. Λύνουμε οποιαδήποτε εξίσωση του συστήματος ως

προς έναν άγνωστο. Επιλέγουμε τη (2) που είναι η πιο εύκολη και λύνουμε ως

προς

x

:

x y 2

 

. Άρα οι λύσεις του συστήματος έχουν τη μορφή

  

 

y λ

x,y y 2,y λ 2,λ

   

με

λ

.

Εφαρμογή

Να λύσετε το σύστημα:

 

 

2 2

2 2

x y 1

1

x y 6x 8y 9 2

   

    



Απάντηση

Παρατηρούμε ότι και στις 2 σχέσεις εμφανίζονται τα

2

x

και

2

y

με τους ίδιους

συντελεστές. Έτσι λοιπόν ακολουθούμε τα παρακάτω βήματα:

Αφαιρούμε κατά μέλη τις δοθείσες σχέσεις και προκύπτει:

6x 8y 10

 

(3)

Λύνουμε την εξίσωση

(3)

θεωρώντας αυθαίρετα άγνωστο το y:

(3)

3 5

8y 6x 10 y

x

4 4

       

Αντικαθιστούμε στην (1) το y με τη βοήθεια της

(3)

και καταλήγουμε

σε μια νέα εξίσωση με άγνωστο το x:

 

 

2

2

3

2

2

3 5

9 30 25

1 x + x

1 x

x

x

1

4 4

16 16 16

         

2

2

16x 9x 30x 25 16

     

2

2

3

25x 30x 9 0 5x 3 0 5x 3 0 x

5

           